CEREMONIAŁ SZKOLNY

 

1CEREMONIAŁ SZKOLNY

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

I PUBLICZNEGO GIMNAZJUM

  im. św. URSZULI LEDÓCHOWSKIEJ W TYMOWEJ

 

Wstęp

 

  1. Prawo oświatowe a ceremoniał

Zgodnie z zapisem znajdującym się we wstępie do Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: „Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności” oraz artykułem 4 ustawy, gdzie czytamy: „Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia”. Celowym wydaje się zdefiniowanie i określenie we współczesnej szkole najważniejszych pojęć oraz zachowań uczniów tworzących ceremoniał szkolny.

 

Ceremoniał szkolny to opis sposobów przeprowadzania najważniejszych uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru szkoły; to również zbiór zasad zachowania się młodzieży w trakcie uroczystości szkolnych. Głównym zadaniem szkoły jest nauczanie i wychowywanie młodych ludzi. Obok wiedzy i umiejętności, przekazywanych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, należy uczyć dzieci i młodzież zasad postępowania w różnych miejscach i sytuacjach, poczynając od reguł dotyczących organizacji świąt i apeli. Zbiorem ustanowionych i obowiązujących w szkole norm zachowania się w czasie uroczystości szkolnych jest Ceremoniał Szkolny, który stanowi integralną część tradycji i harmonogramu pracy naszej placówki. Opisuje symbole szkoły i formy celebracji sztandaru. Zadaniem ceremoniału jest również pomoc w organizacji ślubowań i apeli.

 

  1. Ceremoniał a postawa ucznia

 2

Właściwa postawa ucznia w szkole powinna wyrażać się przez:

  1. a)     patriotyzm
  2. b)     szacunek dla symboli narodowych, przez które rozumieć

będziemy : godło, flagę, barwy narodowe,

  1. c)     sztandar oraz hymn narodowy,
  2. d)     szacunek dla symboli szkolnych.

 

  1. Najważniejsze pojęcia:
  2. a)patriotyzm – to miłość i przywiązanie do Ojczyzny; również „małej Ojczyzny”;
  3. b)godło – to wizerunek orła białego zwróconego w prawo ze złotą koroną na głowie,
    z dziobem i szponami złotymi, w czerwonym polu. Heraldyczny znak orła jako godło dynastii państwowej pojawił się w I połowie XIII w., za rządów Władysława Łokietka stał się oficjalnym godłem całego państwa; po odzyskaniu niepodległości w 1919 Sejm przyjął go za herb państwa. Nowy wizerunek orła został wprowadzony Rozporządzeniem Prezydenta RP z 1927; oparty na projekcie prof. Z. Kamińskiego, wzorowany na godle z czasów Stefana Batorego o kształcie prawie identycznym z obowiązującym obecnie; po (Dokładne dane dotyczące godła, hymnu i flagi znajdujemy w Obwieszczeniu Marszałka RP z dnia 2 listopada 2005 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o godle, barwach, hymnie RP oraz pieczęciach państwowych (Dz. U Nr.235 poz.2000).
  4. c)flaga państwowa RP – to prostokątny płat tkaniny o barwach RP umieszczony na maszcie. Stosunek szerokości do długości flagi przedstawia proporcja 5:8. Flaga składa się z 2 równoległych pasów równej długości; górny biały, a dolny czerwony. Górny związany jest z orłem herbowym, a dolny czerwony nawiązuje do barwy pola jego tarczy;
  5. d) hymn państwowy – „Mazurek Dąbrowskiego”, wprowadzony okólnikiem Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 15 października 1926 roku, którego współczesny tekst literacki i muzyczny zostały określone w ustawie sejmowej z 31 stycznia 1980 roku.

 

Tekst hymnu państwowego :

 

Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

 

Ref. Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

Złączym się z narodem.

 

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

Będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

Jak zwyciężać mamy.

 

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…

 

Jak Czarniecki do Poznania

Po szwedzkim zaborze,

Dla ojczyzny ratowania

Wrócim się przez morze.

 

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…

 

Już tam ojciec do swej Basi

Mówi zapłakany,

Słuchaj jeno, pono nasi

Biją w tarabany.

 

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…

 

Hymn Państwowy jest pieśnią patriotyczną stanowiącą odbicie i uzewnętrznienie poczucia wspólnoty i odrębności narodowej. Wykonuje się go podczas uroczystości państwowych oraz świąt narodowych. Hymn powinien być śpiewany przez wszystkich zgromadzonych na uroczystości. Podczas wykonywania hymnu obowiązuje postawa zasadnicza, zachowanie powagi i spokoju oraz zdjęcia nakrycia głowy (mężczyźni).

 

  1. e) ceremoniał szkolny – opis sposobów przeprowadzania najważniejszych uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru szkoły. To również zbiór zasad zachowania się młodzieży w trakcie uroczystości szkolnych.

 

Symbole Szkoły

Publiczna Szkoła Podstawowa i  Publiczne Gimnazjum im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Tymowej posiada:

  • Patrona
  • Sztandar
  • Hymn
  • Ceremoniał

 I PATRON SZKOŁY ŚW. URSZULA LEDÓCHOWSKA3

ŻYCIE I DZIAŁALNOŚĆ

17 kwietnia 1865 – urodziła się w Loosdorf (Dolna Austria), jako drugie z siedmiorga dzieci Antoniego Ledóchowskiego i Józefiny Salis-Zizers.

18 kwietnia 1865 – została ochrzczona jako Julia Maria.

1874 – rodzina Ledóchowskich przeprowadziła się do Sankt Pölten.

1883 – Ledóchowscy przenieśli się do Lipnicy Murowanej koło Bochni (niedaleko Krakowa).

21 lutego 1885 – zmarł ojciec Julii, Antoni Ledóchowski.

Grudzień 1885 – najstarsza siostra, Maria Teresa, została damą dworu książąt toskańskich w Salzburgu.

18 sierpnia 1886 – Julia wstąpiła do klasztoru Sióstr Urszulanek w Krakowie przy ul. Starowiślnej.

17 kwietnia 1887 – otrzymała habit zakonny i nowe imię: Maria Urszula; rozpoczęła nowicjat.

28 kwietnia 1889 – złożyła śluby wieczyste.

1889–1904 – pracowała jako nauczycielka i wychowawczyni w szkole i pensjonacie Sióstr Urszulanek w Krakowie.

1896–1897 – odbyła studia języka francuskiego w Beaugency i Orleanie, zakończone uzyskaniem dyplomu uprawniającego do nauczania tego języka.

2 lipca 1904 – została wybrana przełożoną klasztoru w Krakowie.

1906 – założyła pierwszy dom akademicki dla studentek uczelni krakowskich i pierwszą na ziemiach polskich Sodalicję Mariańską Akademiczek.

Styczeń–luty 1907 – odbyła podróż do Rzymu w sprawie zmian Konstytucjach zakonu i została przyjęta na audiencji przez papieża Piusa X.

31 lipca 1907 – wyjechała do Petersburga jako przełożona misyjnej placówki Urszulanek, gdzie objęła kierownictwo internatu dla dziewcząt przy gimnazjum w parafii św. Katarzyny na Newskim Prospekcie.

25 stycznia 1908 – dom w Petersburgu otrzymał kanoniczną erekcję i stał się autonomicznym domem Urszulanek, z matką Urszulą jako przełożoną.

Kwiecień 1908 – Matka  Urszula zaczęła budowę nowego domu w pobliżu Sortavala nad Zatoką Fińską (w Karelii, należącej wówczas do Rosji), nazwanego na cześć Matki Bożej: Merentähti (po fińsku: Gwiazda Morza), w którym w ścisłej tajemnicy będzie funkcjonował nowicjat Urszulanek.

1909 – W marcu zdała egzamin państwowy z języka rosyjskiego i uzyskała dyplom nauczycielski.

1910 – Matka Urszula otworzyła prywatne gimnazjum żeńskie w Merentähti.

25 sierpnia 1914 – po wybuchu pierwszej wojny światowej Urszula Ledóchowska otrzymała od władz carskich nakaz opuszczenia granic Rosji. Jako miejsce emigracji wybrała Szwecję, aby być jak najbliżej swojej wspólnoty.

Wrzesień 1915 – w Djursholmie pod Sztokholmem m. Urszula otworzyła instytut języków obcych dla dziewcząt ze Skandynawii. Dom sióstr stał się również miejscem spotkań emigrantów, polskich polityków i mężów stanu o różnych orientacjach politycznych. Wobec niemożności kontynuowania pracy w Rosji, do Szwecji dojeżdżają kolejno siostry ze wspólnoty petersburskiej.

Styczeń–maj 1916 – wygłosiła cykl odczytów w Danii i w Norwegii, została przyjęta przez króla Haakona VII.

Wrzesień 1917 – zakupiła w Aalborgu (Dania) willę na ochronkę dla sierot po polskich robotnikach.

Październik 1917 – dzięki jej inicjatywie i staraniom wyszła książka pt. Polonica, będąca zbiorem artykułów z zakresu historii, literatury i sztuki polskiej, napisanych przez cenionych autorów w trzech językach skandynawskich.

Listopad 1917 – wygłosiła odczyty w Szwecji i Danii na rzecz sierocińca w Aalborgu.

10 września 1918 – otworzyła w Aalborgu szkołę społeczno-gospodarczą dla dziewcząt.

Październik 1919 – po raz pierwszy przyjechała do wolnej Polski. Odwiedziła arcybiskupa Achille Rattiego, nuncjusza apostolskiego w Warszawie (późniejszego papieża Piusa XI), prosząc o radę co do dalszych losów petersburskiej wspólnoty urszulanek.

Luty–marzec 1920 – zdecydowała o kupnie domu dla sióstr w Pniewach (właściwie: Lubocześnicy pod Pniewami), koło Poznania. Wygłosiła nowy cykl odczytów w Szwecji oraz Norwegii i otrzymała od konsula norweskiego w Danii Stolt-Nielsena 20 tysięcy korona zakup domu. Na cześć głównego patrona Norwegii dom zostanie nazwany Zakładem św. Olafa.

7 czerwca 1920 – uzyskała pozwolenie Stolicy Apostolskiej na przeniesienie kanonicznej erekcji domu petersburskiego na Pniewy i przekształcenie wspólnoty w nowe zgromadzenie o charakterze apostolskim: Zgromadzenie Sióstr Urszulanek Serca Jezusa Konającego.

8 sierpnia 1920 – z pierwszą grupą sióstr i dzieci przeniosła się z Danii do Pniew.

23 września 1920 – otworzyła szkołę gospodarczą w Pniewach.

Kwiecień 1921 – opracowała Konstytucje Zgromadzenia i podjęła decyzję objęcia i odbudowy zrujnowanego, XIII-wiecznego klasztoru podominikańskiego w Sieradzu.

1922 – na zaproszenie ks. bpa W. Tymienieckiego Urszulanki rozpoczęły pracę katechetyczną w Łodzi.

6 lipca 1922 – w Rzymie zmarła Maria Teresa Ledóchowska, starsza siostra Urszuli, założycielka misyjnej Sodalicji św. Piotra Klawera, (beatyfikowana w 1975 roku).

4 czerwca 1923 – Stolica Święta zatwierdziła Konstytucje Zgromadzenia na próbny okres siedmiu lat.

1924 – Urszulanki Szare rozpoczęły pracę na Wileńszczyźnie i w Warszawie.

1926–1927 – powstały kolejne placówki Zgromadzenia. Urszula, jako założycielka i przełożona generalna, odbyła liczne podróże, m.in. do Włoch, Francji, Belgii i Niemiec.

8 września 1928 – otworzyła pierwszy dom sióstr i pensjonat dla młodych Polek w Rzymie.

21 lipca 1930 – posłała pierwsze Urszulanki szare do Francji, gdzie podjęły pracę z polskimi dziewczętami w fabrykach sztucznego jedwabiu.

21 listopada 1930 – Konstytucje Zgromadzenia zostały definitywne zatwierdzone przez Stolicę Apostolską.

23 października 1931 – otrzymała krzyż Pro Fide et Ecdesia iRussia merito (Za Zasługi dla Wiary i Kościoła w Rosji).

1932–1934 – powstały kolejne placówki Urszulanek Szarych we Francji i we Włoszech.

1 kwietnia 1933 – otworzyła dom w Zakopanem na Jaszczurówce.

1935 – odwiedziła Lipnicę Murowaną, aby i tam założyć Wspólnotę Urszulanek.

Marzec 1939 – leczyła się w szpitalu w Poznaniu, po czym wróciła do Pniew i do pracy.

3 maja 1939 – po raz ostatni wyjechała z Polski do Rzymu.

29 maja 1939 – zmarła w opinii świętości, w poniedziałek Zesłania Ducha Świętego, o godz. 17.15. W chwili jej śmierci zgromadzenie liczyło około 780 sióstr w ponad 30 Wspólnotach w trzech krajach.

1 czerwca 1939 – po nabożeństwie żałobnym w bazylice Matki Bożej Anielskiej w Rzymie, ciało Matki Urszuli złożono na cmentarzu Campo Verano.

20 czerwca 1983 – Ojciec Święty Jan Paweł II beatyfikował w Poznaniu Urszulę Ledóchowską.

18 maja 2003 – w Rzymie Ojciec Święty Jan Paweł II ogłosił bł. Urszulę Ledóchowską – świętą.

 II SZTANDAR SZKOŁY

 

Sztandar Szkolny jest symbolem Polski, symbolem Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji – wymagają właściwych postaw jego poszanowania. Jest symbolem oraz najwyższym dobrem szkoły i należny mu jest taki sam szacunek, jak symbolom narodowym.

Opis:

Sztandar szkoły wykonany jest ręcznie techniką haftu artystycznego. Ma kształt kwadratu o wymiarach 100cm na 100cm. Płatem sztandaru jest tkanina umieszczona na drzewcu wykonanym z jasnego toczonego  drewna o długości 2m 20cm. Drzewiec jest dwudzielny, łączony metalową tuleją i zakończony okuciem z orłem w złotej koronie. Boki sztandaru, z wyjątkiem boku od strony drzewca są obszyte złotymi frędzlami.

                                   AWERS

45

Awers sztandaru jest wykonany z tkaniny w kolorze kremowym. W centralnej części awersu znajduje się portret Patronki Szkoły – św. Urszuli Ledóchowskiej w szarym habicie. Jej twarz jest pogodna i uśmiechnięta. Z prawej strony wizerunku umieszczone są dwa słoneczniki – ulubione kwiaty Urszulanek Szarych symbolizujących słoneczność, radość, ciepło i pogodę ducha. W górnej części awersu w półkolu znajduje się nazwa szkoły – „PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA, PUBLICZNE GIMNAZJUM IM. ŚW. URSZULI LEDÓCHOWSKIEJ”, a w dolnej napis „W TYMOWEJ”. Wszystkie napisy są wyhaftowane wielkimi drukowanymi literami w złotym kolorze.

                               REWERS

67

Rewers sztandaru jest wykonany z tkaniny w kolorze czerwonym. Czerwień odzwierciedla ideę gotowości służenia Ojczyźnie, jest symbolem odwagi i męstwa. Czerwień odznacza też krew, którą niejednokrotnie nasz Naród przelewał w obronie Ojczystej Ziemi.  Na tym tle umieszczone jest godło państwowe – srebrny orzeł z głową ozdobioną złotą koroną – zwróconą w prawo. Dziób i szpony mają złotą barwę. Orzeł Biały przypomina wszystkim Polakom skąd pochodzimy, gdzie tkwią nasze korzenie, jaka jest nasza tożsamość narodowa. Rozpostarte skrzydła symbolizują dążenie do najwyższego lotu, gotowość do pokonywania przeszkód i trudności a także gotowość do walki gdy Ojczyzna w niebezpieczeństwie. W górnej części rewersu znajduje się napis: „BÓG OJCZYZNA WIARA WYCHOWANIE”, który jest symbolem najwyższych wartości dla Polaków. Napisy te zamieszczone są w półkolu, wyhaftowane wielkimi drukowanymi literami, w srebrnym kolorze.

Sztandar dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski – Narodu, symbolem Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe otoczenie. Pamiętając o Jego wymowie – należy okazywać mu cześć, szacunek  i godnie mu służyć.

 

  1. SZTANDAR JEST PRZECHOWYWANY W ZAMKNIĘTEJ GABLOCIE, W KORYTARZU WEJŚCIOWYM DO SZKOŁY.

 8

  1. W SKŁAD POCZTU SZTANDAROWEGO POWINNI WCHODZIĆ UCZNIOWIE O NIENAGANNEJ POSTAWIE SZKOLNEJ I GODNI TEGO ZASZCZYTU.

 

Pełnienie godności chorążego i asysty Pocztu Sztandarowego jest najwyższym zaszczytem, jakiego może dostąpić uczeń szkoły. Są oni wybierani przez Radę Pedagogiczną spośród uczniów z najlepszymi wynikami w nauce i wzorowym zachowaniem.

 

Skład pocztu sztandarowego:

  • chorąży pocztu sztandarowego: jeden uczeń,
  • asysta pocztu: dwie uczennice.

Chorąży pocztu trzyma sztandar, dwie pozostałe uczennice – asysta stoją po prawej i po lewej jego stronie. Wszystkich członków pocztu sztandarowego obowiązuje strój galowy: dziewczęta – białe koszulowe bluzki, czarne spódnice lub spodnie, chłopcy – czarny lub granatowy garnitur, biała koszula z krawatem (dopuszcza się możliwość zdjęcia marynarki).

 

Kandydatury składu pocztu zgłaszane są przez opiekuna pocztu sztandarowego za zgodą wychowawcy, nauczycieli i rodziców wybranych uczniów do dyrektora szkoły. Uczniowie wybierani są z klasy programowanej wyższej, istnieje możliwość odstępstwa od tej zasady. Kadencja pocztu trwa jeden rok – począwszy od ślubowania w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego. Po skończeniu kadencji ich nazwiska zostają wpisane do kroniki szkoły. Decyzją Rady Pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim wypadku należy dokonać kolejnego wyboru. Obok zasadniczego składu powinien zostać wybrany skład rezerwowy.

Sztandar powinien uczestniczyć w najważniejszych uroczystościach szkolnych, poza szkołą na zaproszenie innych szkół i instytucji oraz w uroczystościach państwowych i regionalnych. W przypadku, gdy poczet sztandarowy uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub ogłoszono żałobę narodową, sztandar powinien być ozdobiony czarnym kirem. Na sztandarze wstążkę kiru przywiesza się w miejscu jego zamocowania na drzewcu od lewej górnej strony do prawej.

 

  1. INSYGNIA POCZTU SZTANDAROWEGO TO:9

 

  • biało – czerwone szarfy założone przez prawe ramię, białym kolorem zwrócone w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,
  • białe rękawiczki.

Uczniowie uczestniczący w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych powinni być ubrani odświętnie w strój galowy:

  • chłopcy: białe koszule i ciemne (czarne lub granatowe) spodnie,
  • dziewczęta: białe bluzki i ciemne (czarne lub granatowe) spódnice.

Całością spraw organizacyjnych pocztu zajmuje się opiekun pocztu wyznaczony przez dyrektora spośród nauczycieli szkoły lub opiekun Samorządu Uczniowskiego.

 

  1. UROCZYSTOŚCI SZKOLNE zasady ogólne

Sztandar uczestniczy we wszystkich ważniejszych uroczystościach:

  • państwowych,
  • szkolnych,

które odbywają się w szkole. Opuszcza miejsce uroczystości przed częścią artystyczną.

 

Sztandar szkolny powinien być obecny na najważniejszych uroczystościach szkolnych,
a w szczególności podczas:

  • rozpoczęcia roku szkolnego,
  • zakończenia roku szkolnego,
  • uroczystego pożegnania lub przy wręczeniu świadectw absolwentom szkoły,
  • podczas akademii z okazji świąt państwowych,
  • oraz na zaproszenie innych szkół i instytucji.

 

Przed rozpoczęciem uroczystości Poczet Sztandarowy czeka przy wejściu do sali lub na placu, na którym odbywa się uroczystość. Dyrektor szkoły lub osoba prowadząca uroczystość prosi zebranych o powstanie, a następnie wygłasza formułę: „Poczet Sztandarowy Szkoły Podstawowej im. Św. Urszuli Ledóchowskiej wprowadzić!” lub „Poczet Sztandarowy wprowadzić!”.

Poczet Sztandarowy wchodzi na miejsce uroczystości. Jeśli droga przemarszu jest wąska, Poczet może iść „gęsiego”, przy czym osoba trzymająca sztandar idzie w środku.

W trakcie przemarszu wszyscy stoją, a sztandar należy pochylić pod kątem 45 stopni do przodu. Poczet zajmuje miejsce po lewej lub prawej stronie sali, przodem do zgromadzonych i podnosi sztandar do pionu. Zebrani mogą usiąść.

Jeśli śpiewany jest hymn państwowy, dyrektor lub osoba prowadząca wygłasza formułę: „Do Hymnu!” lub „Do Hymnu Państwowego!”. Wszyscy wstają. Członkowie Pocztu stają na baczność, a sztandar należy pochylić do przodu pod kątem 45 stopni. Po odśpiewaniu bądź odegraniu hymnu następuje komenda „Po Hymnie!”. Zebrani mogą usiąść, Poczet podnosi sztandar do pionu i może stanąć w pozycji „Spocznij”.

Sztandar należy również pochylić podczas wciągania flagi państwowej lub papieskiej na maszt oraz w przypadku ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci.

Po zakończeniu uroczystości dyrektor lub prowadzący prosi zebranych o powstanie
i wydaje komendę: „Poczet Sztandarowy wyprowadzić!”. Poczet Sztandarowy wychodzi w ten sam sposób, w jaki wchodził – trzymając sztandar pod kątem 45°. Osoby zebrane na miejscu uroczystości mogą je opuścić dopiero po wyjściu Pocztu.

 

Podczas dłuższych przemarszów dopuszcza się możliwość trzymania sztandaru na ramieniu. Jednak przy wchodzeniu na salę lub plac uroczystości zawsze należy pochylić go do przodu.

 

  1. UROCZYSTOŚCI KOŚCIELNE10

W czasie uroczystości kościelnych sztandar jest wprowadzany i wyprowadzany bez podawania komend. Podczas wprowadzania sztandaru wszyscy wstają. Poczet przechodzi przez kościół, trzymając sztandar pod kątem 45° do przodu i staje po lewej lub po prawej tronie, bokiem do ołtarza i do zgromadzonych osób, podnosząc sztandar do pionu.

W trakcie Mszy św. lub innej uroczystości członkowie pocztu sztandarowego nie klękają, nie przekazują znaku pokoju i nie wykonują żadnych innych gestów, stojąc cały czas w pozycji „Baczność” lub „Spocznij”.

 

Pochylenie sztandaru pod kątem 45° do przodu w pozycji „Baczność” następuje w następujących sytuacjach:

  • podczas każdego podniesienia Hostii: w czasie Przemienienia, przed Komunią św. oraz w trakcie trzykrotnego podniesienia Monstrancji przy wystawieniu Najświętszego Sakramentu,
  • podczas opuszczania trumny do grobu,
  • podczas ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci,
  • podczas składania wieńców, kwiatów i zniczy przez wyznaczone delegacje; na każde polecenie opuszczenia sztandaru wydane przez kapłana lub inną przemawiającą osobę.

 

  1. POCZET SZTANDAROWY PEŁNI FUNKCJĘ REPREZENTACYJNĄ.

Wraz z opiekunem i dyrektorem Szkoły bierze udział w uroczystościach:

  • święto Odzyskania Niepodległości,
  • rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
  • udział w mszach z okazji uroczystości rocznicowych.

 

  1. POCZET SZTANDAROWY UCZESTNICZY RÓWNIEŻ W UROCZYSTOŚCIACH Z OKAZJI:
  • rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,
  • Święta Patrona Szkoły,
  • ceremonii ślubowania klas pierwszych,
  • Dnia Edukacji Narodowej.

 

  1. POSTAWY SZTANDARU I POCZTU SZTANDAROWEGO:
  • postawa zasadnicza – sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej,
  • postawa „spocznij” – sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”,
  • postawa „na ramię” – chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca,
  • postawa prezentuj z postawy „zasadniczej” – chorąży podnosi sztandar prawą ręką
    i pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia (dłoń prawej ręki na wysokości barku). Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie „zasadniczej”,
  • salutowanie sztandaru w miejscu – wykonuje się z postawy „prezentuj” – chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie „salutowania” przenosi sztandar do postawy „prezentuj”,
  • salutowanie sztandarem w marszu z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu,
  • komendy: „na prawo patrz ” – pochyla sztandar, „baczność” – bierze sztandar na ramię.

 

  1. CEREMONIAŁ PRZEKAZANIA OPIEKI NAD SZTANDAREM

Ceremoniał przekazania opieki nad Sztandarem odbywa się w czasie uroczystego zakończenia roku szkolnego.

Najpierw występuje Poczet Sztandarowy ze Sztandarem, a następnie wychodzi nowy skład pocztu i ustawia się w następującym porządku: chorąży z przodu sztandaru, asysta przodem do bocznych płaszczyzn sztandaru.

Pierwszy zabiera głos dotychczasowy chorąży pocztu sztandarowego, który mówi:

Przekazujemy Wam Sztandar – symbol Publicznej Szkoły podstawowej i Publicznego Gimnazjum im. Św. Urszuli Ledóchowskiej w Zespole Szkół wTymowej. Opiekujcie się nim i godnie reprezentujcie naszą szkołę.

Chorąży nowego pocztu sztandarowego odpowiada:

Przyjmujemy od was sztandar szkoły. Obiecujemy dbać o niego, sumiennie wypełniać swoje obowiązki i być godnymi reprezentantami naszej szkoły.

Dotychczasowa asysta przekazuje insygnia. Chorąży salutuje Sztandarem, nowy chorąży przyklęka na prawe kolano, całuje róg Sztandaru, po czym  następuje przekazanie  samego Sztandaru oraz pozostałych oznak Pocztu Sztandarowego: szarf i rękawiczek.

 

Po przekazaniu  Sztandaru i insygniów stary skład pocztu dołącza do pozostałych na sali uczniów.

III  HYMN SZKOŁY

Autorem  tekstu hymnu jest uczeń naszej szkoły  Antoni Sowa wraz z Rodzicami. Muzykę skomponował nauczyciel muzyki w naszej szkole – Pan Radosław Żurek.

Hymn szkolny jest grany i śpiewany podczas wszystkich uroczystości szkolnych po hymnie państwowym. W trakcie grania i śpiewania hymnu szkoły wszyscy przyjmują postawę zasadniczą.

 

Tekst hymnu szkolnego:

 

Jak mierzyć wielkość dzieła człowieka

Jak znaleźć wzorce, młodzież docieka

Co w życiu cenić, co szanować

Jak w prawdzie wzrastać, godność zachować.

 

Ref. Wzorem jest dla nas święta Urszula

Cicha i dobra niczym matula

W szarym habicie skromnie ubrana

Dawała przykład jak żyć dla Pana.

 

W jej wzór wpatrzeni dorastać chcemy

Wiedzę codziennie zgłębiać pragniemy

By móc w dorosłe życie iść śmiało

Mieć cel obrany, a zwątpień mało.

 

Ref. Wzorem jest dla nas święta Urszula…

 

IV CEREMONIAŁ SZKOŁY

OBEJMUJE OPIS PRZEPROWADZANIA UROCZYSTOŚCI oraz STANOWI ZBIÓR OGÓLNYCH ZASAD ZACHOWANIA SIĘ I POSTAW UCZNIÓW W TRAKCIE UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH

Stałe uroczystości wpisane w harmonogram pracy szkoły

Do uroczystości, które na stałe wchodzą w plan pracy szkoły należą:

  • Uroczyste Rozpoczęcie roku szkolnego;
  • Dzień Edukacji Narodowej- Rocznica Nadania imienia i przekazania Sztandaru szkole;
  • Ślubowanie uczniów klas pierwszych;
  • Obchody Święta Szkoły – Dzień Patrona  29 maja każdego roku;
  • Święto Odzyskania Niepodległości;
  • Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja;
  • Zakończenie roku szkolnego;
  • Święta okolicznościowe, regionalne.

 

PASOWANIE NA UCZNIA

 

Ślubowanie uczniów klas pierwszych odbywa się w postawie zasadniczej. Wszyscy – uczniowie, nauczyciele i goście stoją na baczność. Przedstawiciele klasy pierwszej podchodzą do sztandaru. Rotę ślubowania odczytuje przewodniczący szkoły.

 11

                            ROTA ŚLUBOWANIA

                        SZKOŁY PODSTAWOWEJ

                    I PUBLICZNEGO GIMNAZJUM

My Uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum w Zespole Szkół w Tymowej – im.  św. Urszuli Ledóchowskiej w obecności naszych rodziców, nauczycieli i zaproszonych gości – Naszej Ojczyźnie – Rzeczypospolitej Polskiej, Patronowi i Tobie Szkoło – uroczyście ślubujemy:

  • Uczciwą nauką i pracą służyć prawdzie, sprawiedliwości i pokojowi – ŚLUBUJEMY!
  • Wyrabiać w sobie silną wolę i koleżeństwo, uczynność, odwagę i prawdomówność – ŚLUBUJEMY!
  • Strzec wiernie honoru szkoły, sumienną nauką i pracą rozsławiać jej imię – ŚLUBUJEMY!
  • Z młodzieńczym zapałem i wiarą wytrwania pod tym sztandarem jednoczyć wysiłki dla dobra szkoły, naszej miejscowości i Ojczyzny – ŚLUBUJEMY!
  • Uczyć się miłości, mądrości i wiary, biorąc za przykład naszą patronkę św. Urszulę Ledóchowską – ŚLUBUJEMY!
  • Dochować wierności sztandarowi szkoły – ŚLUBUJEMY!

 

W kl. I Szkoły Podstawowej odbywa się pasowanie na ucznia. Pasowanie następuje tuż po ślubowaniu złożonym przez pierwszoklasistów.

Dyrektor szkoły na lewe ramię każdego pierwszoklasisty, kładzie duży ołówek i mówi:

Pasuję Ciebie na ucznia  Publicznej Szkoły Podstawowej im. Św. Urszuli Ledóchowskiej w Tymowej.     12

 

PRZEBIEG:

 

ROZPOCZĘCIE  UROCZYSTEGO APELU:

  1. Wprowadzenie sztandaru, odśpiewanie hymnu państwowego.

 

Prowadzący apel (najczęściej przewodniczący Samorządu Uczniowskiego lub Dyrektor):

  • Proszę wszystkich o powstanie.
  • Baczność.
  • Poczet sztandarowy (sztandar) Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Tymowej wprowadzić.
  • Do hymnu państwowego
  • Po hymnie.
  • Do hymnu szkolnego.
  • Po hymnie.
  1. Powitanie zaproszonych gości nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców oraz uczniów.

CZĘŚĆ OFICJALNA:

Przemówienia Dyrektora Szkoły, zabranie głosu przez gości. Wyprowadzenie sztandaru:

  • Proszę wszystkich o powstanie.
  • Baczność.
  • Poczet sztandarowy (sztandar szkoły) wyprowadzić.

CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA:

Zaproszenie do obejrzenia części artystycznej.

ZAKOŃCZENIE APELU:

W dniu, w którym w szkole odbywają uroczystości szkolne, uczniowie zobowiązani są do noszenia stroju galowego: chłopcy białe koszule i granatowe lub czarne spodnie, natomiast dziewczynki białe bluzki i granatowe lub czarne spódnice.

Ustalenia końcowe

Dekoracja budynku szkoły flagami państwowymi.

Budynek szkoły dekorowany jest flagami państwowymi w:

  • Dzień Edukacji Narodowej;
  • Dzień Patrona Szkoły;
  • Święta państwowe i rocznice ;
  • Dzień rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego;
  • Dzień wyborów parlamentarnych, prezydenckich i samorządowych;
  • Dniu żałoby narodowej;
  • inne uroczystości wynikające z ceremoniału szkoły.

 

Na fladze nie wolno umieszczać ani przyczepiać do niej żadnego znaku, litery, słowa, liczby czy jakiegokolwiek rysunku. W przypadku żałoby narodowej przymocowuje się do drzewca flagi państwowej czarną wstęgę.

PRECEDENCJA

Precedencja – to porządek witania, przemawiania, zajmowania miejsc podczas oficjalnych spotkań władz państwowych.

W POLSCE PRECEDENCJA WYGLĄDA NASTĘPUJĄCO:

Precedencja stanowisk umocowanych konstytucyjnie i kierowniczych państwowych:

  • Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Marszałek Sejmu,
  • Marszałek Senatu,
  • Prezes Rady Ministrów,
  • Prezes Trybunału Konstytucyjnego,
  • Prezes Sądu Najwyższego,
  • Ministrowie,
  • Prezes NBP,
  • Prezes NSA,
  • Prezes NIK,
  • Rzecznik Praw Obywatelskich,
  • Prezes Instytutu Pamięci Narodowej,
  • Parlamentarzyści,
  • Szef Kancelarii Prezydenta,
  • Szefowie Kancelarii Sejmu i Senatu,
  • Szef Kancelarii Premiera,
  • Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,
  • Sekretarz Stanu,
  • Kierownik Urzędu Centralnego,

 

Precedencja stanowisk administracji rządowej i samorządowej w województwie:

  • Wojewoda,
  • Marszałek Województwa,
  • Przewodniczący Sejmiku Województwa,
  • Kurator Oświaty,
  • Wizytator Kuratorium Oświaty,
  • inni zaproszeni goście.

Precedencja stanowisk samorządowych w powiecie:

  • Starosta,
  • Przewodniczący Rady Powiatu,
  • Wicestarosta,
  • Dyrektor wydziału oświaty,
  • Wiceprzewodniczący Rady Powiatu,
  • Inspektor wydziału oświaty,
  • Członek Zarządu Powiatu,
  • Radny Powiatu,
  • Sekretarz Powiatu,
  • Skarbnik Powiatu,
  • inni zaproszeni goście.

 

Precedencja stanowisk w gminie (mieście):

  • Prezydent Miasta, Burmistrz, Wójt,
  • Przewodniczący Rady Gminy (Miasta),
  • Zastępca Prezydenta Miasta, Burmistrza, Wójta,
  • Dyrektor wydziału oświaty,
  • Wiceprzewodniczący Rady Gminy (Miasta),
  • Radny Gminy (miasta),
  • sekretarz gminy (Miasta),
  • Skarbnik Gminy (Miasta),
  • Inspektor nadzorujący placówkę,
  • Sołtys,
  • Przewodniczący zarządu dzielnicy (osiedla),
  • inni zaproszeni goście.

 

Zaproszonych gości powinien powitać dyrektor w wejściu do szkoły. Jeżeli tego obowiązku nie może wypełnić sam, deleguje swojego zastępcę. Gości wita w swoim gabinecie dyrektor i prowadzi na miejsce uroczystości .

 

Ceremoniał Szkolny Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Tymowej zatwierdzono do realizacji  na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 15 listopada 2016 roku.

 

Zatwierdzam do realizacji i przestrzegania

Dyrektor szkoły

Lucyna Krzyżak