Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych

Od 27 lutego do 11 czerwca 2013 roku w liczbie 2 godzin tygodniowo w naszej szkole prowadzono zajęcia rozwijające artystycznie dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej realizowane w ramach projektu „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w Gminie Czchów”. Na zajęcia uczęszczała grupa uczniów z klasy pierwszej, drugiej i trzeciej. Łącznie około 12 osób. Głównym celem zajęć było przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, stymulowanie aktywności poprzez wzmacnianie w dziecku poczucia własnej wartości oraz integracja zespołu. Tematyka spotkań przedstawiała się następująco:
1.Zabawy i gry integracyjne w grupie teatralnej
2.Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.
3.Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową.
4.Wyrażanie emocji i uczuć gestem, mimiką, ruchem.
5.Poznanie pojęć związanych z teatrem.
6.Doskonalenie techniki głośnego czytania z właściwą intonacją.
7.Ćwiczenia pamięci.
8.Scenki sytuacyjne, improwizowane.
9.Gry rozbudzające wyobraźnię (gry w wyobrażonych sytuacjach).
10.Tworzenie prostych scenek programowych.
11.Praca nad spektaklem.
12.Projektowanie i wykonywanie scenografii, rekwizytów, afiszu, zaproszeń.
13.Dobór muzyki oraz nauka kroków tanecznych.
14.Występ.
Zajęcia sprawiały dzieciom dużo radości, toteż chętnie na nie uczęszczały. Duży nacisk kładłam na ćwiczenia oddechowe, poprawne wymawianie głosek, wyrazów. W ramach spotkań przygotowano dwa przedstawienia teatralne „Księżniczka na ziarnku grochu” wystawione dla kolegów i koleżanek oraz „Kopciuszek” zaprezentowane podczas uroczystości z okazji Dnia Matki. Obydwa przedstawienia wywołały burzę oklasków. Na przedstawieniu można było zauważyć wielkie zaangażowanie dzieci, wzajemną pomoc oraz integrację całego zespołu.
Dużą atrakcją podczas zajęć była praca z farbami do malowania twarzy. Powstawały zwierzęta, rośliny, wspaniałe makijaże. Kolejną wielką frajdą były farby do malowania dłońmi. Na zajęciach wykorzystywano fantazję i wyobraźnie oraz pacynki głosowe w teatrzyku. Rekwizyty te zostały przekazane uczniom w ramach realizacji projektu.